Author: seruling
•06:01

Dalam era manusia sedang sibuk dengan pencarian,dalam zaman yang berlumba-lumba menunjukkan kehebatan, dalam dunia manusia memeperagakan kecanggihan,kita semakin lupa akan budaya yang menjadi tunjang tersebarnya kerahmatan dan kesucian islam di seluruh dunia."Assalamualaikum"ungkapan yang sering terketip dibibir ummat islam,kadang-kadang ianya sekadar disebut dan diucap,tetapi tidak pernah diertikan dalam jiwa ummat islam.Budaya memberi salam kini tidak menjadi 'trend'',sebaliknya budaya mengakat kening atau pun budaya mengakat tangan menjadi bahan ganti dalam sosial masyarakat islam kini.mungkin diri rasa terkebelakang ataupun merasakn diri kita mundur bila menyebut salam?tak kiralah dimana anda berada,pastinya suasana begitu akan anda rasakan,yang lebih menyedihkan,budaya memberi salam ini semakin janggal dikalangan mahasiswa yang menuntut pengajian islam dan ini terbukti.Yang muda hanya berlalu pergi.yang tua hanya mampu berdiri.dimana prinsip kehormatan yang diterapkan?mungkin malu gamaknya..?

Sekali mengerling terasa kelu dan gelisah,apakan daya hanya jari ini sahaja yang mampu menari untuk merungkaikan apa yang tersirat dan tersurat.harapan saya agar kita sebagai ummat islam,jangan malu untuk memberi salam,jangan segan bila menyembut salam.kita tegakkan syiar islam dan kita kuatkan tali persuadaran seperti air yang dicincang,tetapi tidak akn putus.

Rasanya tidak banyak idea utntuk dikongsikan,haripun sudah senja,tiba waktunya untuk saya menunaikan tanggung jawab lain. blog ini baru sahaj di cipta,tunjuk ajar dari kalian amat saya utamakan.hayyaka ALLAh!!





|
This entry was posted on 06:01 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: