Author: seruling
•06:38
بسم الله الرحمن الرحيم


Allah berfirman yang bermaksud:
Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang bergembira.”
(Al-Qasas:76)

Kegembiraan adalah kelazatan dalam hati kerana mendapatkan sesuatu yang disukai atau menemukan sesuatu yang diinginkan. Maka dari keadaan seperti ini lahir sesuatu keadaan pada diri manusia yang dinamakan kegembiraan dan kesenangan, sebagaimana kedukaan dan kesedihan ditumbulkan kerana hilangnya sesuatu yang disukai. Jika Sesuatu yang dicintai itu hilang, maka pada waktu itu lahirlah suatu keadaan yang disebut dengan sedih atau duka. Allah telah menyebutkan dalam kitab-Nya bahawa kegembiraan itu hendaklah kerana mendapat kurnia Allah dan rahmatNya:

Katakanlah,Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya,hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.”
(Yunus:58)

Maka kegembiraan itu adalah kegembiraan dengan Allah, dengan segala sesuatu yang telah dikurniakan Allah dan disertai rasa takut dan selalu berhati-hati agar tidak terkena seksaan Allah. Kegembiraan seperi ini tidak akan mendatangkan bahaya bagi orang yang melakukannya, Jika kegembiraan tidak disertai dengan itu maka kegembiraan semacam inilah yang tidak disukai Allah.
Orang yang gembira adalah orang yang merasa hati dan membanggakan diri, sebagaiman firman Allah:

Orang-orang yang bergembira dengan apa yang telah mereka kerjakan dan mereka suka supaya dipuji terhadap perbuatan yang belum mereka kerjakan.”
(Ali Imran:188)

Iaitu mereka yang membanggakan diri dan kagum terhadap segala sesuatu yang telah diberikan kepada mereka. Mereka menduga bahawa apa yang telah diberikan kepada mereka itu tidak akan binasa, dan kurnia yang diberikan kepada mereka merupakan bukti bahawa mereka telah mendapatkan keredhaan Allah. Mereka bersedih jika kaum muslimin mendapatkan kemenangan dan mendapatkan harta rampasan perang sebaliknya mereka bergembira jika kaum muslimin mengalami kekalahan dan musibah bagaimana yang telah difirman Allah dalam kitab-Nya, “jika kamu mendapat suatu kebaikan maka mereka menjadi tidak senang kerananya, dan jika kamu ditimpa suatu bencana maka mereka berkata:

Sesungguhnya kami sebelumnya telah memerhatikan urusan kami(tidak berperang) dan mereka berpaling dengan rasa gembira.”
(At-Taubah:50)

Mereka tidak bergembira dengan Al-Quran dan Islam. Mereka bersenang-senang dengan dunia dan segala sesuatu yang ada di dalamnya dengan kekufuran dan kemusyrikan, maka mereka membuat jahat dan melakukan perbuatan maksiat lainnya.

Mereka adalah orang-orang yang jika Allah memberi kurnia kepada mereka dengan suatu kenikmatan kemudian Alllah mengambilnya dari mereka makan mereka berputus asa dari rahmat Allah dan mereka mengingkari kenikmatan itu. Jika Allah mengurnikan kepada mereka berupa kesihatan atau kelapangan rezeki setelah mereka mengalami kesempitan dan kefakiran. Maka mereka bergembira dan membanggakan diri dengan semua itu dan mereka lupa bersyukur kepada Allah atas limpahan nikmat itu. Allah berfirman:

Mereka bergembira dengan kehidupan di dunia, padahal kehidupan di dunia itu(dibandingkan dengan) kehidupan akhirat, hanyalah kesenangana(yang sedikit)”
(Al-ra’d:26)

Mereka adalah orang-orang yang diberi Allah kekayaan yang banyak, akan tetapi dengan semua itu mereka tidak mencari kehidupan akhirat iaitu syurga, bahkan dengan kenikmatan itu mereka mencari kenikmatan-kenikmatan lain hingga mereka menghabiskan umur mereka hanya untuk itu sahaja.

Mereka adalah orang-orang yang memisahkan diri dari jemaah mereka dan mencerai beraikan agama mereka hingga agama mereka itu menjadi berkumpulan, padahal mereka telah diperintahlan untuk bersatu. Mereka kagum dengan pendapat dan kesesatan mereka. Pendapat atau pemikiran dan kesesatan itu mereka bukukan dan mereka imani, kemudian mereka ingkar dengan buku-buku selain itu,”tiap-tiap golongan mereka bangga dengan apa yang ada pada sisi mereka(masing-masing)”(Al-Mukminun;53) dan setiap kumpulan kagum dengan apa yang elah mereka lakukan

Allah berfirman bermaksud:

Sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, maka kami seksa dengan tiba-tiba , maka ketika itu mereka terdiam berputus asa.”
(Al-An’am:44)
This entry was posted on 06:38 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On 25 June 2009 at 15:59 , Abd Razak said...

Bersederhana dalam mensyukuri nikmat Allah, “Tidakkah kalian mendengar? Tidakkah kalian mendengar? Sesungguhnya kesederhanaan itu sebahagian daripada iman!” (HR Abu Daud)

 
On 29 June 2009 at 10:57 , seruling said...

ada botol tu razak..ada botol..hehe thanks for datang ke teratak usang ku...hanyasayo...