Author: seruling
•08:26

RASULULLAH SAW Bersabda yang bermaksud;
"Barangsiapa Yang Memusuhi Ammar Maka Allah Akan Memusuhinya."

Ammar ibnu yasir tetap memilih jalan islam,mestipun ia tahu,islam memerlukan pengorbanan yang besar,dan islam akan menyebabkan is disiksa oleh orang-orang kafir.Kerana ia masuk islam,ia disiksa di atas batu panas di siang hari sehingga kulitnya terbakar dan nafas nya tersengal-sengal bagaikan seorang yang sedang menderita sakaratul maut.Orang-orang yang menyiksanya menyobek kulitnya dengan cemeti sampai badannya memancarkan darah.

Ia disiksa sedemikian kejam kerana ia telah meninggalkan penyembahan berhala dan memluk agama Islam.Walaupun ia menderita berbagai siksaan,tetapi ia tetap teguh pada agama Islam dan aqidahnya,siksaan yang diterimanya hanyalah menambah kekuatan imannya kepada Allah dan Rasul-Nya, hukuman pedih yang dideritainya hanya makin memperkukuh keislamannya.

Pada suatau hari.Rasulullah SAW lalu berhampiran tempat di mana para Quraisy sedang menyiksa Ammar, ibunya yang ber nama "Umayah" dan ayahnya yang bernama "Yasir".tatkala ketiga orang yang sedang tersiksa tersebut melihat cahaya Rasulullah SAW telah memenuhi ruangan cakrawala, maka Ammar berteriak "Wahai Rasulullah,kami telah menderita iksaan yang sangat kejam."Rasulluah SAw melihat mereka yang sedang tersiksa itu dengan pandangan belas kasihan,seraya baginda berkata pada Ammar Ibnu Yasir;"Sabarlah wahai Ammar,sabarlah wahai keluarga Yasir, sesungguhnya syurga adalah tempat yang dijanjikan untuk kalian."

Kata-kata Rasullullah SAw tersebut dirasakan oleh keluarga Yasir sebagai balsem penyembuh, Ammar merasakan ketenangan di dalam hatinya kerana keredhaan Allah sentiasa menaunginya dan kesejukan iman telah menjalar ke seluruh tubuhnya . Rasulluah SAW memberikan khabar gembira dengan janji syurga , dan jalan menuju syurga telah terbuka baginya, yang akan ia masuki bersama kedua orang tuanya untuk memperoleh kebahagian dengan kenikmatan yang abadi.

Keteguhan Ammar mempertahankan agama dan aqidah Islam membuat usaha kaum Quraisy sia-sia.Mereka merasa tidak ada gunanya meneruskan penyiksaan atas Ammar . Selain itu mereka telah pesimis melihat islam yang kian hari kian meluas,pengikutnya makinya terus bertambah. Maka tidak ada gunanya memusuhi islam yang setiap harinya makin bertambah kuat.

Setelah Rasulullah SAw memberi izin kepada kaum musli,im untuk berhijrah ke Madinah, kaum muslimin beransur-ansur berhijrah ke sana secara sembunyi. Di Madinah inilah, Islam memulai kehidupan yang baru, di mana golongan MUhajirin dan golongan Ansar merupakan benih yang pertama dalam pemerintahan Islam yang kemudian menjadi negara yang begitu besar di dunia, luas pemerintahan islam meliputi daratan dan lautan, bahkan kekuasaan pemerintahan ini dihormati di Masyriq mahupun di Maghribi.

Rasulullah SAw menyuruh kaum muslimin membangunkan masjid -masjid di setiap daerah yang ditempati kaum muslimin, kerana masjid adalah tempat untuk berkumpulnya orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-nya, tempat untuk melaksanakan solat jama'ah, tempat untuk belajar agama islam,bahkan di masjid ada tempat khusus untuk klinik.

Dalam membangunkan beberapa masjid,Rasulullah SAW ikut turun tangan, beliau mengangkat batu-batu bersama para sahabat . Suatu peristiwa telah terjadi, ketika kaum muslimin sedang membina masjid Rasullulah sambil bekerja Ammar mendendangkan syair ciptaan Ali ra. Kerana suara Ammar terdengar sangat keras , salah seorang sahbat menegurnya dengan cara yang kasar, sampai Rasuluullah SAW marah;"Mengapa orang-orang bersikap kasar pada Ammar padahal Ammar adalah sebahagian dari aku?"

Dengan demikian para sahabat pun tahu, sejauh mana cinta dan kasih sayang Rasullullah SAW kepada Ammar. Dan mereka bertambah yakin akan dalmnya cinta dan kasih sayang baginda kepada Ammar, iaitu ketika jadi pertengkaran tajam antara Ammar dan Khalid ibnu Walid, Rasullulah SAW melerai pertengkaran tersebut dan berabda;"Barangsiapa yang memusuhi Ammar, maka Allah memusuhinya, dan barangsiapa membenci Ammar, maka Allah akan membencinya."

Ammar mempergunakan hidupnya untuk memikul senjata dan bergabung di bawah bendera Islam. Ia berjuang di jalan Allah dengan keteguhan yang luar biasa dan dengan kekuatan yang tidak pernah luntur, ia terjun ke semua medan peperangan bersama Rasullulah. Setelah Rasullulah SAW wafat Ammar ikut berperang menumpas orang-orang yang murtad, dan ia juga terjun dalam peperangan Al-Yamamah sampai hilang satu telinganya. Dan ia sentiasa membanggakan telinganya yang hilang di jalan.

Pada masa pemerintahan Umar Al-Khattab. Khalifah Umar melantik Ammar menjadi Wali di Kufah, meskipun begitu Ammar tetap hidup berzuhud,menjauhkan diri dari kesenangan duniawi, ia tidak mencari harta kecuali hanya sekadar mencukupi keperluannya. Ia biasa pergi ke pasar sendiri dan membeli bahan keperluannya, ia biasa membawa sendiri barang-barangnya dan ia menolak bila ada salah seorang muslimin ingin membawakannya.

Majlis Ammar selalu dipadati oleh para ahli ilmu dan orang-orang yang bertakwa, disana mereka berdiskusi untuk menambah ilmu agama. Apabila mereka menemukan jalan buntu dalam memecahkan suatu masalah , maka mereka menyerahkan permasalahan tersebut pada Ammar dan Ammar akan menerangkan penyelesaiannya.

Rasulullah SAW telah memberitakan, bahawa kelak Ammar akan dibunuh oleh orang-orang yang derhaka. Setelah beberapa masa, pengakuan Rasulullah tersebut terbukti kebenarannya. Ammar ibnu Yasir dibunuh oleh golongan yang derhaka di waktu perang Shifien, ketika ia bersama pasukan Ali ra bertempur melawan pasukan Mu'awiyah ia bergabung dengan Ali ra kerana ia tahu behawa kebenaran dipihak Ali. Walaupun ketika itu Ammar telah berusia 93 tahun, tetapi ia masih kuat memikul senjata dan terjun peperangan melawan pasukan Mu'awiyah.

Lebih Baik Menderita Kerugian Daripada Memperolehi Keuntungan Yang Tidak Sah.
|
This entry was posted on 08:26 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: